søndag 17. august 2008

Muela del diablo.


I går våkna me opp t strålande sol (nok en dag) og di store lørdagsplanene bestod i å bestiga Djeveltannå, et fantastisk stilig fjell litt utfor La Paz, 3775moh (Casa Alianza ligge på ca 3500moh). Turmedlemmene bestod av Kristin, Mari (di to studentane som e her) og meg. Turen , på ca 4 timer, blei stor suksess. Det va utrolig tøft å se byen fra et nytt og høgere perspektiv og veldig herlig å gjør en litt sånn "helge-ting", anderledes fra kverdagen.Landskapet e, som sagt, utrolig stilig og anderledes fra Norge. Me tog buss te ein landsby ca 25min vekke, betalte 1.20nok, og starta på stigningen som va litt på vei og litt på sti. Det blei ganske mange småstopp kor me heiv itte pusten og skyldte på at me måtte nyta utsikten;p. Plutselig kom me te ein bitteliden landsby langt oppe i fjellene med egen skole og fotballbane. Når me kom t foten av selva "tannå" måtte me klatra opp den siste delen, en klatretur som fekk pulsen te å øka ganske kraftig i enkelte parti, men det va veldig verdt det når me kom opp! Kjekke dag:)
























Utsikten over La Paz med El Alto- platået bakerst.











Illimani i kvit drakt, 6438moh

5 kommentarer:

mamma sa...

For en flotte tur du fortelle om - og for nogen fantastiske bilde. Glede meg t å se adle. Det e bare SÅ interessant å lesa alt du skrive- mormor fylle og godt med og lese alt via utskrift. Hu lage ei egen Ingeborg - Bolivia bok.

Ingeborg:) sa...

hehe...så kjekt:) hils masse t mormor og gi na en gode klem fra meg! i dag hjalp eg foresten en liden gutt (6 år)på barnehjemmet med å lera å lesa. fekk ha an heilt for meg sjøl, me storkoste oss:)

Anonym sa...

marie Fortalte meg at du hadde vært i bolivia og eg leste ke du hadde Gjort osv ... det hørres Ganske kjekt oG ver der.. :=)
Håpe du KOse deg der.. Eg vett jo ikkje Ke du sga Gjør seinare Men det Blir sikkert kjekt.. :D
Han 6år Gammle Gutten Blir sikker Goe og Lesa...

Ingeborg:) sa...

hei Joa:) så kjekt å få melding av deg! eg kose meg her nere ja, mye nytt og spennande! du må nok t sør-amerika en gang du óg! eg reise t oslo i januar å studere i en del år, men me snakkes nok plutselig en dag. hils klassen,og lykke t med alle heisekranbygginger, keeper-redninger, "rundt skolen"-runs , volleyballtreninger og is-spising;)
volleyball syns eg foresten du ska vurdera å begynna på!

andreas:) sa...

hei, broderen her:)

hørres ud t å ver møje som skjer og utrolig spennande og lærerikt. i tillegg t arbeidet der nere e d jo genialt å konna lera seg spansk med egen privat lerer:) kan tenka meg at ungane får et herligt halvår med møje liv og morro nå når du tar del i arbeidet der nere;) samtidig gir de nok møje tebage av inntrykk og gode stunder.

meg og tobbi har nogen ronda iløpet av ugene nå med å lera oss litt spansk før med reise. men blir nok ikkje liga effektivt som opplegget du kjøre, men noge får me nå udav d.

hadde fått lappa kiten her om dagen og va ude å freste i går. men fekk d t igjen. revna kiten, men på ein nye plass, hehe. det holdt faktisk det eg lappa forrige gang, men fekk i tilsvarande flenge på motsatt sia av vingå, makta!!

ser fram t å komma ner å se koss du har d!! natta;) glad i deg sis!:)