søndag 23. november 2008

Arbeidsdagene er over, men inntrykkene lever videre!

Plutselig var det slutt. Siste dag på fotballtrening, siste dag på infokontoret og siste kveld på casaen. De bare var der plutselig, som vinterens første snødag.


Foran oss nå ligger fem uker med loffing i Sør-Amerika:) Nå er planen at Ellen og jeg først skal en uke på jungeltur, før vi reiser videre Peru og går den kjente inka-trailen til Machu Picchu. Deretter reiser vi endelig ut til den etterlengta kysten og nedover i Chile, uten noen særlig fastlagte planer. Kanskje legger vi ruta innom Argentina før vi vender nesen "hjemover" til La Paz for å feire jul. Ja, du leste riktig. Ingeborg, som elsker adventstid og julekos, skal ikke feire jul hjemme hos mamsen i år. Det er litt skummelt å tenke på, men det blir nok også veldig spennende. Det er viktig å nytte sjanser når de er her. Det er også veldig godt å vite at når vi nå legger ut på en såpass lang reise, trenger vi ikke si hade til alt her i byen med en gang, for vi kommer jo tilbake.


Mange inntrykk
Når jeg tenker tilbake er det virkelig mange inntrykk som har festet seg i bakhodet, både gode og vonde. Disse månedene har lært meg utrolig mye om forskjellige kulturer og et liv med en hverdag i fattigdom. Da er fokuset retta mot hvordan dekke basisbehovene, i stedet for hvilken flatskjerm man skal velge til hytta.
Ikke minst har jeg sett at det nytter å hjelpe! Man kan ikke ”redde verden” i en håndvending, men ved å støtte et kvalitetstrikt arbeid som tenker langsiktig og bærekraftig, kan man være med å løfte opp et helt samfunn. Et samfunn som stadig får utvikle seg i riktig retning, og familier som får kjenne forandringene på kroppen.

Disse månedene har som sagt gitt meg masse, og jeg håper jeg har fått gitt noe igjen. Kanskje den viktigste hjelpa er inntrykkene og engasjementet jeg tar med meg hjem til Norge. Men de små enkeltepisodene og de mange smila er også viktige i hverdagen jeg har hatt her nede.

Den siste dagen jeg var i La Paz bestemte jeg meg for å besøke det barnehjemmet jeg jobbet på den første måneden, uansett hvor dårlig tid jeg hadde. Da jeg kom inn porten stod ei av jentene ”mine” ute på plassen for å hente brød til resten av ungene. Da hun så meg, slapp hun alt hun hadde i hendene og ropte ut navnet mitt. En blanding av glede og overraskelse lyste ut av øynene hennes, mens hun løp i mot meg med to små utstrakte armer. ”Det er noe som gleder et mors hjerte”, som mamsen pleier å si det. Gjensynet med barna var fantastisk! Vi lekte og sang alle de norske sangene som de fortsatt husket.
De barna har jammen gitt meg mange minner jeg sent vil glemme.


Julefester
Materielt sett har ungene på dette barnehjemmet det ganske bra. Verre er det for barna på krisehjemmet hvor Ellen har jobbet en dag i uka. Økonomisk sett sitter de mye dårligere i det og de har langt færre volontører. Derfor har Ellen og jeg tenkt å lage en julefest for de 18 ungene som bor der. For meg vil det gjøre julefeiringa enda mer meningsfull og det gir meg selv en bedre grunn til å bli her i jula.

I tillegg til denne julefesten, skal Misjonsalliansen i samarbeid med volontørene, lage en julefeiring for hiv/aids-rammede barn. Jeg har sendt ut en mail til mange av dere, men jeg legger ved mailen her også. Dette er et unikt tilbud dere bare må benytte dere av;)


”Heisann folkens:)
I år er dere så heldige at dere skal få være med å lage en super julefest for HIV-smitta barn i storbyen El Alto i Bolivia.

Som mange av dere vet har jobbet for Misjonsalliansen i Bolivia dette halvåret og har sett at behovene er kjempestore! Et av Misjonsalliansen sine hovedprosjekt er retta mot de HIV-smitta og forebyggende arbeid mot HIV/AIDS. Sammen med spansklærerne våre har vi volontører funnet ut at vi har lyst å gjøre en innsats for å lage en julefest for barna som er rammet av HIV/AIDS.

"Hvorfor: Barn som er HIV-smittet eller har foreldre som er HIV-smittet lever under svært vanskelige sosiale og økonomiske forhold. Mange får hyppige infeksjoner og sliter med økte medisinske utgifter. Stigmatisering, uvitenhet og diskriminering av HIV-positive i landet gjør at HIV-smittede barn lett blir fryst ut av skolesystemet og andre miljøer som er redde for smitte. HIV-positive foreldre mister lett jobben og dermed inntekten. De HIV-affiserte familiene har derfor liten mulighet til å kunne stelle til noe ekstra for barna sine ved juletider."

Jeg har et skriv om Misjonsalliansens HIV/AIDS-prosjekt og et skriv om julefesten (hva som er hensikten med en slik fest og et budsjett om hva pengene skal gå til). Dersom du ønsker litt mer informasjon om prosjektet er det bare å sende en kort mld/skrive en kommentar, så skal jeg gladelig sende det til deg. Dette er en unik mulighet til å gi barn i fattigbyen en ekstra kjekk jul!

Vi kan gjøre noe for de barna som mangler mulighetene vi selv har!
Ved å budsjettere 200 nok per barn kan de få en treningsdress, en skolesekk og en liten leke. Beløpet du har lyst til å gi er imidlertid helt valgfritt. Alt hjelper!

Viktig informasjon:

Bruk kontonummer 30001909351 og merk innbetalingen ”Julefest 08” hvis du vil være med å gi din gave!

Kontoen er en norsk og disponeres av Misjonasalliansen sine prosjekt i Bolivia, men det er viktig at dere merker gaven med "Julefest 08"!!!

Du kan selvfølgelig gi gaven selv, eller kanskje vet du om en bedrift som trenger et bra juleprosjekt å støtte? Det beste er om du kan sette inn pengene så fort så mulig, slik at vi kan planlegge festen og kjøpe inn gavene!

Tusen takk for din støtte! Det vil gi mange glade smil i en fattig hverdag.

Ellers kan jeg jo legge til at jeg har hatt et utrolig bra, opplevelsesrikt, meningsfylt og inspirerende halvår! Jeg er virkelig stolt av å få være en del av Misjonsalliansens arbeid her i Bolivia, Sør-Amerikas fattigste land. Det er absolutt et kvalitetsrikt og bærekraftig arbeid!

Et annet hett julegavetips er å gi en gave fra deg eller andre til enten skoleprosjekt, vannprosjekt, mikrokreditt eller til funksjonshemmede. Gå inn på misjoinsalliansen.no for mer informasjon.

Jeg takker for oppmerksomheten og gleder meg til å se dere alle igjen:)
Stor hilsen fra Ingeborg!

...OG HUSK:
Vi kan gjøre noe for de barna som mangler mulighetene vi selv har! "
(Bildene er verken av barna på barnehjemmet eller barn som er rammet av hiv/aids. Bare sånn det ikke blir noen misforståelser)

Ingen kommentarer: