mandag 1. september 2008

Titicacasjøen:)













Det blir mye helgerapporter her på bloggen ser eg, men Copacabana og Titicacasjøen va så fantastisk at også denne helgeturen må få en egen plass.
Tidlig lørdag morgen stod seks av oss tidlig opp og reiste med bussen (en skikkelige buss, ikje bare en sleden "russabil") i 4 timer øve El Alto-platået og mot Peru. Målet va Copacabana og Titicacasjøen, som ligge mellom Bolivia og Peru og e "verdens høyest liggende seilbare innsjø på 3800moh" (ref. fra vår assisterende turleder). Den e i hvert fall veldig stor, så når eg lengte te havet blir dette en god erstatning. På lørdag formiddag tok me båt rett ut te Isla del sol (Soløya). For en plass!
Me "seilte" inn i strålande sol te ei sjarmerande øy med mye fjell, idylliske små gårder og uten ein bil. Utrolig herlig og avslappa stemning! Det va esler og lamaer (og turister) øve alt! Me fant oss et koselig hostal og en fine restaurant med en utsikt uten like, på kanten av et fjell, med "havet" rett forut og store snødekte fjell i horisonten. Retten bestod av typisk trocha-fisk fra Titicacasjøen sjøl (det blei 1. fiskerett av 3 på to dager;p). Når det begynte å li mot kveld tok me beina fatt og jekk opp på det høgaste fjellet me fant i området. Det e den finaste solnedgangen eg har sitt på lenge! Tror eg hadde glømt kor mye eg egentlig savna ro og natur, i en kverdag fylt av byliv, mye folk og nye opplevelser. Utrolig fint å bare sitta der!
Før me jekk ner igjen fekk Ellen og eg opplæring i boliviansk dansekultur av to små, søde jenter (og en lama) akkompagnert av folkemusikk fra landsbyen. Utrolig festlig! Bare oss fem i full dans midt oppå fjellet, under en begynnande fullpakka stjernehimmel. Koselig minne!

Søndag morgen tok me båten inn te Copocabana ganske tidlig for å få med oss søndagens bilvelsignelse. Ja, du leste rett, bilvelsignelse. Di komme nemlig te Copacabana fra mange forskjellige byer rundt omkring for å få bilen sin "døpt" av prester i kvite kjortler (med caps), rett utfor en stor katolsk katedral. Det va hundrevis av biler som va pynta med blomster og flagg og som blei dusja med øl og diverse itte velsignelsen. Fascinerande tradisjon må eg sei!
Resten av dagen gikk med te handling og bare det å oppleva Copacabana, en utrolig herlig og chill plass! Du slentre bare bortøve gadå med reggae-musikken i bakgrunnen og snakke litt med nogen backpackere her og nogen brasilianere der. En plass eg garantert reise tebage te!

For et land! Eg begynne nesten å tro at du kan finna alt du kan ønska deg...:)




De seks reisemedlemmene (- Ellen som tar bildet)

1 kommentar:

Bjørg sa...

Fasinerane å lesa d du skrive!! Hørres ud som ingeborg i et nøtteskall ;) Koss går d me spansken? har du lenge ijenn me kurs? Eg sitte i alta akkuratt nå. himmelen e knallrød å eg har nettopp komt jem fra 5 dagers tur på vidda. Fantastisk! Ska jem i mårå då, å glede meg t d, savne litlå ;) Nokk en gang knall kjekt å få lesa litt om koss du har d! Fortsett me d :) Gla i deg golli!